Etusivu Ajankohtaista Blogi Kunnilla on kokoaan suurempi mahdollisuus vaikuttaa alueen päästöihin Kunnilla on kokoaan suurempi mahdollisuus vaikuttaa alueen päästöihin 25.8.2023 Vera Järvenreuna Kirjoittajan muut artikkelit Vaikka ilmastolain kuntavelvoitteet ovat ottaneet takapakkia, valtaosa suomalaisista asuu jo nyt kunnassa tai kaupungissa, joka on sitoutunut kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Eikä ilmastotoimia aloittelevien kuntienkaan ole myöhäistä tarttua ilmastotyön mahdollisuuksiin. Suomen ympäristökeskuksen (Syke) tutkijat Laura Saikku ja Santtu Karhinen ilmaisivat huolensa Helsingin Sanomien vieraskynäpalstalla (21.8.2023) kuntien ilmastotyön peruskivenä toimineen päästötietopalvelun vaarantumisesta. Peruttuaan ilmastolakiin vastikään lisätyn kuntien velvoitteen laatia ilmastosuunnitelma pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma vesittää paitsi kuntien päästölaskennan myös kuntien yhtenäisen velvoitteen osallistua kansallisten päästövähennystavoitteiden toimeenpanoon. Kuten Saikku ja Karhinen toteavat, suomalaiset kunnat ovat tehneet ennen ilmastolain päivitystä ilmastotyötä vapaaehtoisesti. Valtaosa suomalaisista asuu jo nyt kunnassa tai kaupungissa, joka on sitoutunut kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Miksi ilmastolakiin kirjatuilla kuntavelvoitteilla on siis väliä? Kuntatason ilmastotyöllä on aidosti merkitystä. Vaikka kuntaorganisaation ilmastopäästöt olisivat maltilliset, kunnilla on kokoaan suurempia mahdollisuuksia vaikuttaa alueen päästöihin. Ilmastotyön kannalta kunnan keskeisin tehtävä on mahdollistaa kestävän elämän edellytykset esimerkiksi vahvistamalla yhdyskuntarakenteen ilmastokestävyyttä. Konkreettisten edellytysten lisäksi kunnat voivat luoda suotuisaa ilmapiiriä ja yhteishenkeä, joka motivoi ilmastokestäviin valintoihin. Kuntien yhteistyö yritysten, yhteisöjen ja asukkaiden kanssa onkin yksi tärkeimmistä ilmastotyön muodoista. Yhteistyöllä voidaan saavuttaa paitsi vaikuttavia tuloksia, myös vahvistaa ilmastotyön hyväksyttävyyttä sekä osallistumisen mahdollisuuksia. Ilmastolain kuntavelvoitteiden otettua takapakkia Suomesta löytyy kuntia, joiden asukkailla ei ole yhtenäisiä asuinpaikkasidonnaisia mahdollisuuksia elää kestävää arkea. Vaikka lakisääteinen ilmastosuunnitelma ei tee kunnasta kertaheitolla hiilineutraalia, se visioi kunnan yhteisen tavoitetilan, toimii kuntaa läpileikkaavana ohjenuorana sekä ensiaskeleena päästövähennysten toimeenpanolle. Hallitusohjelmaan kirjattu yli kahden miljoonan euron vuosittainen leikkaus kuntien ilmastotyöhön ei korvaa säästöillään sitä mitä menetetään. Ennen kaikkea ilmastosuunnitelman puute on kuntien tappio, sillä ennemmin tai myöhemmin suomalaiset alkavat arvottaa kunnan kestävän kehityksen työtä asuinpaikkaa valitessaan. Kuntien ilmastotyö on arvokasta ilman ilmastolakiakin Kun Yhdysvallat irtautui Trumpin presidenttikaudella Pariisin ilmastosopimuksesta, mitä tekivät kaupungit ja osavaltiot? Ilmoittivat näyttävästi ryhtyvänsä entistä kunnianhimoisempaan työhön puhtaan energian ja talouden edistämiseksi. Kun Suomen hallitus vetää pois kuntien velvoitteen laatia ilmastosuunnitelma, mitä tekevät suomalaiset kunnat ja kaupungit? Se jää nähtäväksi, mutta mahdollisuuksia riittää. Kansainvälisissä ilmastoverkostoissakin aktiivisesti toimivat suomalaiset ilmastotyön edelläkävijäkaupungit jatkanevat työtään suunnannäyttäjinä ja ratkaisujen skaalaajina. Kaupungit ovat aktiivisella ja kunnianhimoisella ilmastotyöllään osoittaneet ansaitsevansa paikkansa ilmastopolitiikan areenoilla. Suuri joukko kuntia ja kaupunkeja kuuluu ilmastotyön tasaisiin suorittajiin, jotka ovat laatineet ilmastosuunnitelmia ja toteuttaneet joitakin toimenpiteitä. Monet kunnista kuuluvat myös kansallisiin tai alueellisiin kuntien kestävyysverkostoihin, jolla on Saikkua ja Karhista lainaten saavutettu konkreettisia päästövähennyksiä. Verkostokunnilla onkin nähdäksemme potentiaalia osoittaa kuntien välisen yhteistyön voima valtiollisen tuen heiketessä. Lopulta ovat ilmastotyötä aloittelevat kunnat, jotka hallitusohjelman myötä näyttävät välttyvän velvoitteelta laatia lakisääteinen ilmastosuunnitelma. Näiden kuntien ei ole liian myöhäistä tarttua ilmastotyön mahdollisuuksiin, kuten kasvaviin kiinteistöverotuloihin ja vahvistuvaan vetovoimaan. Ja vaikka valtion avustus ilmastosuunnitelmien laadintaan lakkautetaan, muu rahoitus painottuu yhä vihreän siirtymän edistämiseen. Lue lisää: Ilmava II -verkostohanke tukee kuntia ilmastosuunnitelman laadinnassa Ilmastonmuutos kohtelee Suomen alueita eri tavoin Kartoitus kuntien ja kaupunkien kestävyysratkaisujen skaalausta tukevista toimista Kirittämisväline kuntien ilmasto- ja kiertotalouteen hallitusohjelma ilmasto kunnat Jaa hyvää Share to: facebook Share to: linkedin Share to: twitter
Tilastotiedosta kohti yhteisen ymmärryksen muodostamista Blogi 4.9.2024 Nanna Nieminen Ensi viikolla julkaistava MDI:n väestöennuste tarjoaa tilastotietoa Suomen väestönkehityksestä. Tilastollisen tiedon rinnalle kaivataan myös laadullista tietoa, joka syventää ymmärrystä väestönkehitykseen liittyvistä ilmiöistä. Laadullinen tieto auttaa tunnistamaan vaikuttavimmat toimet, joilla voi luoda pohjaa kestävälle kehitykselle kunnissa ja alueilla. Lue lisää Tilastotiedosta kohti yhteisen ymmärryksen muodostamista
Pelkkä maahanmuuton kasvu ei yksin ratkaise aluetason väestönkehityksen haasteita Blogi 28.8.2024 Rasmus Aro Suomen kaikki väestönkasvu 2010-luvun puolivälin jälkeen on nojannut maahanmuuttoon ja tulee lähes varmasti nojaamaan myös tulevaisuudessa. Maahanmuuton rooli väestönkasvun kiihdyttäjänä ja väestönsupistumisen hillitsijänä on korostunut huomattavasti 2020-luvun aikana niin kansallisella kuin alueellisella tasolla. Tämä on muuttanut tai muuttamassa kuvaa kansallisesta väestönkehityksestä ja tarjoaa ehkä suurimman liikkumavaran väestönkehityksessä merkittävälle joukolle kuntia, vahvistaen etenkin nuoren työikäisen väestön kehitystä. Lue lisää Pelkkä maahanmuuton kasvu ei yksin ratkaise aluetason väestönkehityksen haasteita
Maailman parhaiden kaupunkien symposium kokosi kaupunki- ja alueasiantuntijat yhteen Blogi 11.6.2024 Kuntatalolle kokoontuivat 16.–17. toukokuuta Suomen kaupunki- ja aluekehityksen asiantuntijat ja viranhaltijat. Kahden päivän aikana noin 150 ihmistä pohti, keskusteli, oppi ja ideoi kaupunkien nykyhetkeä ja tulevaisuutta. MDI:n, Kuntaliiton ja Kuntasäätiön järjestämän tapahtuman ohjelmasta vastasivat alan huippuasiantuntijat ja -keskustelijat. Tervetuloa kurkkaamaan kuvien muodossa symposiumin tunnelmiin. Lue lisää Maailman parhaiden kaupunkien symposium kokosi kaupunki- ja alueasiantuntijat yhteen