Etusivu Ajankohtaista Blogi Blogi: Mahtuuko sosiaalisesti kestävä kehitys tulevaisuuden kuntapolitiikan agendalle? Blogi: Mahtuuko sosiaalisesti kestävä kehitys tulevaisuuden kuntapolitiikan agendalle? 22.1.2021 Samuli Manu Kirjoittajan muut artikkelit Loppuvuodesta 2020 kiersimme seitsemän kuntaa, joissa järjestettiin ryhmähaastattelut kaupunkien ja kuntien viranhaltijoille. Haastatteluissa käsittelimme kuntastrategian keskeisiä sisältöjä, niiden mittaamista sekä strategian laadintaa ja toimeenpanoa. Tarkemmin pureuduimme yhdessä esimerkiksi supistumiseen ja älykkääseen sopeutumiseen osana kunnan strategista tahtotilaa sekä hyvinvoinnin ja elinvoiman mittareihin. HYVIS-hankkeen näkökulmasta yksi kiinnostavimmista teemoista oli hyvän elämän mahdollisuudet kunnassa. Järjestimme lisäksi kaikille avoimia HYVIS-dialogeja, joissa käytiin keskustelua tarkemmin hyvän elämän käsitteestä, hyvän elämän toteutumisen mahdollisuuksista annetussa kunnassa sekä väestön supistumisen vaikutuksista hyvän elämän mahdollisuuksiin. Dialogit keräsivät yhteensä 70 osallistujaa monenlaisista taustoista. Mukana oli kuntien työntekijöitä ja viranhaltijoita, poliitikkoja, yhdistys- ja järjestötoimijoita, nuorisovaltuuston edustajia ja monia muita. Kierroksen perusteella eri kunnat poikkeavat toisistaan suuresti. Strategiaprosessit ovat olleet erilaisia, ja myös niiden painotukset poikkeavat toisistaan. Tämä näkyy indikaattoreissa, myös niiden poiketessa toisistaan. Kuntien eroavaisuuksien sanoittaminen ja käsitteellistäminen on ollut viime vuosina suosittua. Esimerkiksi valtiovarainministeriö painottaa viimeisimmässä kuntien tilannekuvassa Suomen kuntien eroavan merkittävästi toisistaan. Yhtenäiskunnan muutoksesta erilaistuviin kuntatodellisuuksiin on käyty keskustelua niin kuntatutkimuksessa kuin valtiosääntöoikeudellisissa arvioissa. Mikä kuntia yhdistää? Kuntakierroksemme perusteella hyvän elämän tai vaihtoehtoisesti hyvinvoinnin mittaaminen kiteytyy monesti hyvinvointikertomukseen. Sen lakisääteisyydestä huolimatta kertomuksen asianmukainen laadinta ei ole kuntakentällä itsestäänselvyys. Hyvinvointikertomus tai hyvinvointistrategia ei ole laajuudestaan huolimatta kaiken kattava, ja myös kehittämiskohteita löytyy. Esimerkiksi sosiaalinen näkökulma saattaa jäädä kertomuksissa puutteelliseksi. Sama pätee myös kuntastrategioihin sekä kuntakierroksen kuntien kohdalla että yleisesti. Sosiaalisesti kestävä kehitys ei näy kumppanikuntiemme strategisissa mittareissa eksplisiittisesti. Yksittäisistä teemoista esimerkiksi sukupuolten tasa-arvoa ei huomioida kierroksen kuntien strategioissa. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei asiasta käydä keskustelua kuntakentällä. Esimerkiksi Kuntaliitto on tehnyt aiheesta keskustelunavauksia ja nostanut sen esiin strategiassaan. Myös väestönkehitys yhdistää sekä useita kierroksemme kuntia että Suomen kuntia ylipäätään. Suuri osa Suomen 310 kunnasta ja kaupungista on väestöltään väheneviä. Asukasluku kasvoi vain 60 kunnassa vuosien 2013–2018 välisenä aikana. Sekä MDI:n että Tilastokeskuksen ennusteiden perusteella Suomessa on vuoteen 2040 mennessä vain kolmesta yhteen kasvavaa kaupunkiseutua. Olemme kollegojen kanssa avanneet keskustelun kestävän hyvinvoinnin politiikkavaihtoehdoista haastavassa toimintaympäristössä. Hyvinvointitalous kestävän hyvinvoinnin ja perinteisen elinvoiman silloittajana Joissakin kierroksen haastattelussa käytiin keskustelua hyvinvointitaloudesta. Tällaisessa ajattelussa on kyse siitä, että elinvoima, talous ja hyvinvointi eivät ole toisilleen vastakkaisia. Kyseessä on kiinnostava yhteiskuntateoreettisen keskustelun suunta, joka häivyttää keskustelussa edelleen usein ilmenevää talouden ja hyvinvoinnin vastakkaisuutta. Suomi on ollut viime vuosina, mm. EU-puheenjohtajakaudellaan, aktiivinen vaikuttaja hyvinvointitalouden teemoissa ja on esittänyt, että hyvinvointi tulisi asettaa selkeäksi prioriteetiksi EU:n pitkän aikavälin tavoitteissa. Tällainen kehityskulku heijastuu väistämättä myös kuntien toimintaan. Toisaalta on syytä kysyä kriittisesti, onko hyvinvoinnissa politiikan kärkiagendana mitään uutta. Oliko tästä lopulta kyse jo länsimaisen poliittisen ajattelun alkulähteillä? On selvää, että kysymys hyvinvoinnista ja hyvästä elämästä tulee ratkaista erikseen kussakin ajassa ja institutionaalisessa kontekstissa. Vanhat vastaukset eivät välttämättä päde tulevaisuuden toimintaympäristössä. Oman haasteensa asettaa hyvinvoinnin kokemuksellisuus ja subjektiivisuus. Kuten Sami Tantarimäki ja Kaisa Lähteenmäki-Smith omassa HYVIS-blogissaan joulukuussa kirjoittivat: ”Hyvän elämän osatekijät ovat ainutlaatuisia – ja samalla myös universaaleja”. Perinteiset eväät aluekehityksen ongelmiin eivät näytä riittäviltä. Tämä on todettu jo viimeisimmässä aluekehityspäätöksessä, jossa on mainittu muun muassa osallisuuden ja hyvinvoinnin lisääminen sekä eriarvoistumisen ehkäisy. Kenties olisi aika nostaa sosiaalisesti kestävä kehitys entistä vahvemmin myös kuntien agendalle? Hankkeen rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö Maaseutupolitiikan neuvoston asettaman hankeryhmän esityksestä, Makeran valtakunnallisiin maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeisiin suunnatuista varoista. hyväelämä kunnat Kysy lisää Samuli Manu Asiantuntija YTM 050 356 3980 samuli.manu@mdi.fi Profiili: twitter Linkedin Jaa hyvää Share to: facebook Share to: linkedin Share to: twitter
Kahdeksan miljoonaa suomalaista ilmastokriisissä ja kestävyysmurroksessa Blogi 7.10.2025 Vera Järvenreuna Mitä jos suomalaisia olisi kahdeksan miljoonaa vuonna 2050? Tätä olemme pohtineet Sitran rahoittamassa hankkeessa niin koko Suomen kuin kuntien talouden kasvun näkökulmasta. Yksi hankkeen tarkastelu-ulottuvuuksista on muuttoliikkeiden ja maahanmuuton suhde ilmastonmuutokseen sekä laajempaan kestävyyteen. Lue lisää Kahdeksan miljoonaa suomalaista ilmastokriisissä ja kestävyysmurroksessa
Kanadan maahanmuuttopolitiikka tukee väestönkasvua Blogi 3.10.2025 Laura Koivisto-Khazaal Kun Suomessa puhutaan Kanadan maahanmuuttomallista, annetaan usein kuva, että maa pisteyttäisi kaikki maahanmuuttajat. Näin ei kuitenkaan ole. Kanadan mallista voidaan ottaa silti oppia, esimerkiksi mahdollistamalla pysyvä oleskelulupa nykyistä helpommin työperusteisille maahanmuuttajille. Tärkeintä on kuitenkin lisätä yhteiskunnan vastaanottavuutta. Lue lisää Kanadan maahanmuuttopolitiikka tukee väestönkasvua
Tulevaisuuden suomalaisuus on yhä moninaisempi Blogi 9.9.2025 Suomen maahanmuuttopolitiikan historia on lyhyt. Työperusteista maahanmuuttoa on edistetty aktiivisesti vasta viimeisen kymmenen vuoden ajan. Suomalaisuus on muuttunut ja tulee yhä muuttumaan moninaisemmaksi. Moninaisen suomalaisuuden ymmärtäminen edellyttää rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua. Lue lisää Tulevaisuuden suomalaisuus on yhä moninaisempi