Etusivu Ajankohtaista Uutiset Kansallisen aluekehittämisen toimintamallin arviointi on julkaistu Kansallisen aluekehittämisen toimintamallin arviointi on julkaistu 18.6.2024 MDI toteutti yhteistyössä alue- ja kuntatutkimuskeskus Spatian kanssa aluekehittämisen toimintamallin arvioinnin kesäkuun 2023 ja toukokuun 2024 välisenä aikana. Arvioinnin tavoitteena oli tuottaa ja analysoida aluekehittämisen toimintamallia koskevaa tietoa eduskunnan selontekoa sekä toimintamallin kehittämistä varten. Kansallisen aluekehittämisen toimintamallin arviointiraportti Mikä on kansallinen aluekehittämisen toimintamalli? Kansallinen aluekehittämisen toimintamalli koostuu sitä ohjaavista laeista ja sen toimeenpanosta. Laki alueiden kehittämisestä sekä Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan toimeenpanosta (756/2021 ns. toimeenpanolaki) toimivat aluekehittämisen toimintamallin lähtökohtana. Lisäksi alueiden kehittämisestä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan hankkeiden rahoittamisesta, kuten tuet ja niiden myöntämisen edellytykset, säädetään tarkemmin laissa (757/2021 ns. rahoituslaki). Valtioneuvoston aluekehittämispäätöksellä tarkennetaan alueiden kehittämisen tavoitteita hallituskausittain asettamalla painopisteet hallituskauden aikaiselle aluekehittämiselle.Tässä arvioinnissa aluekehittämisen toimintamalli jäsennettiin kolmen osakokonaisuuden kautta, joita olivat: aluekehittämisen kansallinen koordinaatio ja yhteensovittaminenvaltioneuvoston yhteistyö ja vuoropuhelu alueiden kanssavaltioneuvoston aluekehittämispäätös Näissä osakokonaisuuksissa arviointi kohdistettiin kahdeksaan arviointiteemaan, joita olivat: työ- ja elinkeinoministeriö alueiden kehittämisen kokonaisuuden koordinoijana alueiden uudistumisen neuvottelukunnan (AUNE) tehtävät ja rooli kansallinen aluekehittäminen ja EU-ohjelmatyön yhteensovittaminen valtioneuvoston yhteistyö ja vuoropuhelu alueellisten toimijoiden kanssa alueiden kehittämisen keskustelujen toimintamalli ja tiedolla johtaminen sopimuksellisuus (aiempiin arviointihavaintoihin tukeutuen) valtioneuvoston aluekehittämispäätösmaakunnallinen ohjelmatyö (aiempiin arviointi- havaintoihin tukeutuen) Vaikuttavuus perustuu vuorovaikutukseen ja informaatio-ohjaukseen Aluekehittämistoimien vaikuttavuuden osalta myönteisimmät arviointihavainnot kohdistuvat toimijoiden kumppanuuteen perustuvaan lähestymistapaan ja sitä edistäviin vuorovaikutusta ja verkostomaista toimintaa hyödyntäviin käytäntöihin. Tällä toimintatavalla on luotu luottamuspääomaa ja lujitettu yhteistyörakenteita, joiden varassa on voitu pitkäjänteisesti kehittää aluekehittämiskeskustelujen ja aluekehittämispäätöksen valmistelun kaltaisia vaativia yhteistyö- ja neuvotteluprosesseja. Toimijakentän ja toimialueiden pirstoutuminen Kansallisella tasolla maaseutu- ja saaristopolitiikkaa toteutetaan maa- ja metsätalousministeriön vastuulla, kun taas muu aluekehittäminen kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön toimialaan. Aluekehittämiseen liittyvien politiikoiden jakaantuminen eri ministeriöiden vastuulle saattaa aiheuttaa ristiriitoja sekä heikentää politiikoiden välistä synergiaa. Politiikkaintegraatio aluekehittämisessä Nykyisellään työ- ja elinkeinoministeriöllä on aluekehittämisessä ikään kuin sparraajan rooli. Se ylläpitää ja edistää ministeriöiden välistä aluekehittämisen aihepiirin vuorovaikutusta ja tukee maakuntien ja kaupunkiseutujen muodostamissa alueellisissa konteksteissa tehtävää paikkaperustaista kehittämistä. Kansalliset kehittämistavoitteet kanavoituvat ministeriöiden, kaupunkiseutujen ja maakuntien politiikkatoimiin keskustelujen ja sopimuksellisten neuvottelujen kautta. Työ- ja elinkeinoministeriöllä on hyvät edellytykset ja kyvykkyydet tähän rooliin, ja se on kiistatta suoriutunut tässä tehtävässään mallikkaasti. Tämä myönteinen yleiskuva koskee erityisesti aluekehittämisen vertikaalista koordinaatiota eli yhteistyötä alueiden kanssa, johon aluekehittämiskeskustelujen vakiintuminen ja niiden riittävä resurssointi voi luoda toimivat institutionaaliset puitteet. Linkki julkaisuun: julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165698 Kysy lisää Henri Helve Asiantuntija HTM 050 538 7557 henri.helve@mdi.fi Profiili: LinkedIn Janne Antikainen Kehitysjohtaja FL 040 764 1829 janne.antikainen@mdi.fi Profiili: Twitter LinkedIn Jaa hyvää Share to: facebook Share to: linkedin Share to: twitter
MDI kulttuurityön tukena Turussa ja Salossa Uutiset 29.4.2024 Kirsi Siltanen Samuli Manu Kulttuurin kentällä tuulee tällä hetkellä yhtä aikaa etelästä ja pohjoisesta. Kulttuurin rahoituksen leikkaukset ovat iskeneet jo kovan loven monen kunnan kulttuurielämään, ja kansallinenkin rahoitusnäkymä on synkänpuoleinen. Samaan aikaan ruohonjuuritasolla on kuitenkin tunnettavissa myös etelätuulten lämpöä. Lue lisää MDI kulttuurityön tukena Turussa ja Salossa
Tiekartasta askeleet Uudenmaan TKI-toimijoiden matkalle kohti Euroopan kärkeä Uutiset 9.2.2024 MDI oli mukana laatimassa Uudenmaan TKI-tiekarttaa, jossa määritellään alueen vahvuudet ja keinot edistää TKI-toimintaa kärkiklustereiden ja osaamisen avulla. Uudenmaan maakunta on asettanut tavoitteeksi nousta Euroopan innovatiivisimmaksi alueeksi vuoteen 2030 mennessä. Lue lisää Tiekartasta askeleet Uudenmaan TKI-toimijoiden matkalle kohti Euroopan kärkeä
Kuntien näkymät heikentyneet aiemmista vuosista – huolta herättää erityisesti omaa kuntaa laajemman alueen tilanne Uutiset 10.1.2024 MDI toteutti marras-joulukuussa 2023 jo yhdeksättä kertaa valtakunnallisen kuntakyselynsä, tällä kertaa lisänimellä Kuinka kuntasi sykkii? Kyselyllä kerätään Manner-Suomen kuntien luottamushenkilöiden ja ylimpien viranhaltijoiden näkemyksiä kuntien ajankohtaiseen tilannekuvaan ja kehitysnäkymiin liittyen. Lue lisää Kuntien näkymät heikentyneet aiemmista vuosista – huolta herättää erityisesti omaa kuntaa laajemman alueen tilanne