Blogi: Muuttuvatko liikkumistottumukset?

Liikenteen ennustaminen on ollut kohtuullisen helppoa, ja siinä on myös onnistuttu useimmiten hyvin – myös tulevaisuuden ennustamisessa. Auton omistuksen yleistyminen varallisuuden kasvaessa, keskimääräiset matkamäärät eri tarkoituksissa sekä ajankäyttö liikenteeseen ovat olleet hyvin hallinnassa. Mutta entä nyt? Kuka uskaltaa sanoa, miten pandemia vaikuttaa pitemmällä tähtäimellä liikkumiseemme?

Huomattava osa liikkumisestamme on päivittäin toistuvaa työmatkaliikennettä. Onko etätyö tullut jäädäkseen edes osittain? Merkitseekö se, että niissä töissä, joissa etätyö on mahdollista, jäädään pariksi päivää viikossa kotiin? Vältetäänkö ruuhkaa tekemällä aamulla muutama tunti töitä läppärin ääressä? Helpottuvatko näin isoimpien kaupunkien ruuhkat, jolloin yksi keskeisimmistä syistä suosia joukkoliikennettä poistuu?

Joukkoliikenteen tulevaisuus näyttää pandemian pitkittyessä muutenkin synkältä. Joukkoliikenteen luonteeseen kuuluu, että ihmiset ovat lähekkäin toisiaan. Maskit toki antavat suojaa, mutta kilpailevassa liikennemuodossa ollaan sentään paljon paremmassa turvassa peltisen kuoren sisällä. Seuraus näkyy surullisina lukuina joukkoliikenteen matkustamäärissä.

Metrolaituri, jossa yksi ihminen.
Joukkoliikenne on kokenut tänä vuonna kolauksen. Kuva: Marjo Alaviitala

Osaltaan vähentyneet matkustamäärät johtuvat pyöräilyn merkittävästä lisääntymisestä, mikä on monessa mielessä varsin myönteinen asia. Pyöräily on lisääntynyt paitsi työ- ja opiskelumatkoilla myös viikonloppuisin. Mukava nähdä, kuinka isät ja äidit ovat lähteneet lapsien kanssa sunnuntaipyöräilemään. Lähimatkailu nostaa suosiotaan muutenkin.

Liikenteen kehityksen suhteen olemme siis merkittävässä taitekohdassa. Voimme tietysti seurata ja tutkia, minne suunta on kääntymässä – ja niin pitääkin tehdä. Mutta eikö juuri nyt pitäisi ajopuun sijaan päättää selkeästi siitä, mitä haluamme tulevaisuuden liikenteeltä: mitkä ovat tavoitteet ja työnjako eri liikennemuotojen kesken kaupunkiliikenteessä, harvaan asutulla seudulla ja pitkämatkaisessa kaupunkien välisessä liikenteessä?

Kysy lisää

Petri Jalasto

Kahdeksan miljoonaa suomalaista ilmastokriisissä ja kestävyysmurroksessa  

Mitä jos suomalaisia olisi kahdeksan miljoonaa vuonna 2050? Tätä olemme pohtineet Sitran rahoittamassa hankkeessa niin koko Suomen kuin kuntien talouden kasvun näkökulmasta. Yksi hankkeen tarkastelu-ulottuvuuksista on muuttoliikkeiden ja maahanmuuton suhde ilmastonmuutokseen sekä laajempaan kestävyyteen.

Lue lisää Kahdeksan miljoonaa suomalaista ilmastokriisissä ja kestävyysmurroksessa  

Kanadan maahanmuuttopolitiikka tukee väestönkasvua  

Kun Suomessa puhutaan Kanadan maahanmuuttomallista, annetaan usein kuva, että maa pisteyttäisi kaikki maahanmuuttajat. Näin ei kuitenkaan ole. Kanadan mallista voidaan ottaa silti oppia, esimerkiksi mahdollistamalla pysyvä oleskelulupa nykyistä helpommin työperusteisille maahanmuuttajille. Tärkeintä on kuitenkin lisätä yhteiskunnan vastaanottavuutta.

Lue lisää Kanadan maahanmuuttopolitiikka tukee väestönkasvua  
Yleiskatsaus

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia kerätäkseen tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.