Blogi: Asumisen poliittisuudesta

Kolumnistien, pääkirjoitustoimittajien ja ekonomistien kynät ovat sauhunneet vuodenvaihteessa. Asuntopolitiikkaan liittyviä artikkeleja tarttui mediaharavaan kuin oksia myrskyn jälkeen. Tällä viikolla kuhina vielä kiihtyy, kun pääkaupunkiseudun kunnallisvaaliehdokkaat vasemmalta oikealle argumentoivat kohtuuhintaisen asumisen puolesta. Bussipysäkeillä ja risteyksissä käydään keskustelua, onko kohtuuhintainen asuminen perusoikeus vai utopiaa.

Olemme tehneet MDI:ssä, rautaisten asiantuntijoiden, Seppo Laakson ja Henrik Lönnqvistin kanssa, asuntopolitiikan kehittämiskohteita koskevaa selvitystä viime syksystä eduskunnan tarkastusvaliokunnalle. Asuntopolitiikkaa on välttämätöntä tarkastella kokonaisuutena tilanteessa, jossa asumiseen liittyy merkittäviä ongelmia monella tasolla. Tutkimuksen pääkysymyksinä on pääkaupunkiseudun asuntotuotanto ja korkeat hinnat sekä asumisen tukijärjestelmän kysymykset. Alustavasti uskaltanemme sanoa, että Helsingin seudun asuntotuotanto ei ole pysynyt kaupungistumisen kautta syntyneen väestönkasvun tahdissa. Lisääntyvä asuntotuotanto voisi hillitä hintojen ja vuokrien nousua. Sen sijaan valtion asuntopolitiikan lyhytjänteisyys ja suhdannesidonnaisuus haastavat vaikuttavan politiikan tekemisen.

Asumisen ongelmia on pyritty ratkaisemaan valtion toimenpiteillä, mm. huomattavilla asumistuilla. Tukia keskeisempää on asuntojen kysynnän ja tarjonnan kohtaanto-ongelma, joka näkyy käytännössä sekä pääkaupunkiseudun merkittävinä asunto-ongelmina että tyhjien asuntojen ongelmana. Huolta aiheuttaa se, että vuokrissa on tulossa kipuraja vastaan. Pääkaupunkiseudulla asuntopula lisää asumistukimenoja ja mikä huolestuttavinta, vaikeuttaa työvoiman saantia pääkaupunkiseudulle, erityisesti matalapalkka-aloilla. Miksi pienituloinen muuttaisi töihin Helsinkiin ja maksaisi asumisesta puolet tuloistaan, kun kehyskunnassa työtuloista hujahtaa asumiseen vain kolmannes?

Asunnon ostaminen on vuosien ajan ollut suomalaisille suosittu ja varma tapa kerryttää varallisuutta. Omistusasumisen tukeminen on kuitenkin vähentynyt. Sen lisäksi asuntojen hintojen polarisaatio on kiihtynyt: hinnat nousevat kasvukeskuksissa, mutta laskevat selvästi muuttotappiopaikkakunnilla. Kun taantuvien alueiden asuntojen myyntihinnoilla ei saada tarpeeksi suurta asuntoa pääkaupunkiseudulta, paine hankkia vuokra-asunto kasvaa, mikä nostaa kysyntää ja osaltaan kiihdyttää pääkaupunkiseudun vuokrien nousua.

Jossakin asuntopolitiikka on sentään onnistunut. Erityisesti nuorten syrjäytymisuhan alla olevien asunnottomuuteen lipsumista ehkäistään sillä, että nuoria opastetaan asumaan ihmisiksi ja välttämään häätöä. Vaikka asunnottomuus on laskenut ja katuasunnottomuus käytännössä poistunut, kodittomien määrä on tilastoja suurempi – majailu kavereiden nurkissa vääristää lukuja.

Asuntopolitiikan syy-seuraus-suhteita on vaikea nähdä ensisilmäyksellä, vaikka kysymysten parissa työskentelee monitieteinen joukko. Taloustieteilijöillä on omat mallinsa ja laskelmansa, joita käytetään kuitenkin harmillisen vähän politiikan pohjana. Yhteiskuntatieteilijöitä asuntopolitiikka ei tunnu kiinnostavan. Nyt on aika herätä, sillä asuntopoliittiset kysymykset ovat mitä merkittävimpiä yhteiskuntapolitiikan, sosiaali- ja politiikka- ja taloustieteiden kannalta. Sekä päättäjät että kuluttajat tarvitsevat tutkittua tietoa päätöksenteon pohjaksi. Tällä hetkellä asuntopolitiikka on piinallisen kouriintuntuva politiikkalohko sekä pääkaupunkiseudulla asuntoa vuokraavalle tai ostavalle että taantuvilla seuduilla nahkeanoloisen omakotitalonmyyntiprosessin kanssa painivalle.

Julkaisemme asuntopolitiikan kehittämiskohteiden tutkimuksen tulokset ja suositukset kesän 2017 kynnyksellä. Tutkimuksen etenemistä voi seurata osoitteessa mdi.fi/asuntopolitiiikka.

Kahdeksan miljoonaa suomalaista ilmastokriisissä ja kestävyysmurroksessa  

Mitä jos suomalaisia olisi kahdeksan miljoonaa vuonna 2050? Tätä olemme pohtineet Sitran rahoittamassa hankkeessa niin koko Suomen kuin kuntien talouden kasvun näkökulmasta. Yksi hankkeen tarkastelu-ulottuvuuksista on muuttoliikkeiden ja maahanmuuton suhde ilmastonmuutokseen sekä laajempaan kestävyyteen.

Lue lisää Kahdeksan miljoonaa suomalaista ilmastokriisissä ja kestävyysmurroksessa  

Kanadan maahanmuuttopolitiikka tukee väestönkasvua  

Kun Suomessa puhutaan Kanadan maahanmuuttomallista, annetaan usein kuva, että maa pisteyttäisi kaikki maahanmuuttajat. Näin ei kuitenkaan ole. Kanadan mallista voidaan ottaa silti oppia, esimerkiksi mahdollistamalla pysyvä oleskelulupa nykyistä helpommin työperusteisille maahanmuuttajille. Tärkeintä on kuitenkin lisätä yhteiskunnan vastaanottavuutta.

Lue lisää Kanadan maahanmuuttopolitiikka tukee väestönkasvua  
Yleiskatsaus

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia kerätäkseen tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.