Blogi: Kärsitkö sinäkin tilapäisestä ideavajeesta – vaivaako sinuakin keksimisen puutostila?

Kuva: Anssi Kumpula

Ei minulla ole mielikuvitusta. En minä keksi mitään uusia ideoita. Ei tule mitään mieleen. Kaikki on jo keksitty.

Vaivaako sinuakin joskus turta, tyhjä, väsähtänyt olo kun pitäisi ideoida, keksiä jotain uutta?

Ei hätää, et ole vaivasi kanssa yksin. Ideointikyvykkyyden tilapäinen lasku on yleinen vaiva ja miljoonat ihmiset kärsivät siitä. Yli 90 %:ssa vaivan esiintymistä vaiva on itse aiheutettu. Ideointikyvyttömyyden taustalta löytyy mm. seuraavia tekijöitä: vääränlainen kilpailu, yksipuoliset ravinteet tiedon tankkaamisessa ja ideointisuonet tukkiva kiire.

Väsähtänyt uudenideoija saattaa kilpailla itsensä uuvuksiin ja tästä syystä ideointikyvykkyysarvot ovat laskeneet. Nojaan tässä futurologi Magnus Lindqvistin väitteeseen siitä, että vääränlainen kilpailu estää isojen oivallusten, uusien ideoiden syntyä. Joko kilpailet tai luot uutta – et molempia, hän väittää. Avataanpa asiaa hieman. Lähtökohta sille, että kilpailet, on tietenkin se, että sinulla on kilpailija, jonka toimintaan, bisnekseen reagoit koittamalla olla parempi, tehdä, toimia etevämmin ja nopeammin. Tällainen kujanjuoksu ei Lindqvistin mukaan tuota isoja innovaatioita, korkeintaan keskinkertaisia pikkuparannuksia. Eteneminen kilpailijan rinnalla seuraten, mitä kilpailija tekee, miten toimii, kahlitsee ja tahmaa ajattelusi lyhytaikaisiin ratkaisuihin ja pieniin mittakaavoihin. Lindqvist väittää, että kilpailu on isojen ideoiden varas, koska kilpaillessasi rajoitat itsesi ajattelemaan vain sitä, mitä jo on. Alat ihailemaan, mitä kilpailijasi on jo saanut aikaan sen sijaan, että unelmoisit jostain sellaisesta, mitä ei ole vielä koskaan ollut. Välttääksemme siis kilpailun aiheuttaman ideointikyvykkyyden laskun, sinun on riuhtaistava itsesi irti kilpailumoodista ja vaihtaa tietoisesti fokuksesi uuden luontiin. Käännä ajatteluasi siitä, mitä on rohkeasti ja ennakkoluulottomasti siihen, mitä voisi olla. Jätä kilpailu, kilpailijat, luo oma tarinasi – ja myy se!

Ideointikyvykkyyttä aiheuttaa vääränlaisen kilpailun lisäksi liian yksipuoliset ravinteet tiedon tankkaamisessa. Henkilö on saattanut aiheuttaa ideoiden tuotannon radikaalin laskun sillä, että virikkeiden ja tiedon saanti ei ole ollut riittävän monipuolista. Olet jäänyt tiedon haussa vanhojen kaavojen vangiksi. Olet ajautunut seuraamaan vain paikallisuutisia. Luet vain yhtä, korkeintaan kahta kansallista mediaa. Et seuraa lainkaan ulkomaalaista uutisvirtaa. Somessa tykkäät, klikkaat ja seuraat vain lähipiiriäsi tai muuten kanssasi samanmielisiä ihmisiä. Olet ajautunut tiedon monotoniseen virtaan, jossa kaikki vastaantuleva on jo jotenkin ennakoitavissasi. Vaikka tietolähteesi olisivatkin monipuoliset, saatat seurata vain oman toimialasi tietovirtaa, vastaanotat tietoa omien intressien, kiinnostuksen kohteiden ohjaamana ja disruptiosyötteet jäävät vähiin. Tieto, jota vastaanotat, ei yllätä, ei häiritse, ei heilauta sinua suuntaan eikä toiseen. Ajattelusi ei näin saa riittävästi ärsykkeitä ja liian samanlainen informaatio pöhöttää sinut. Ideointikyvyttömyyden syy tässä tapauksessa on siis, että ideavarantosi ovat ehtyneet, koska olet sammuttanut tiedonjanosi ja -nälkäsi liian yksipuolisella ravinnolla.

Kolmas tilapäisen ideointikyvyttömyyden syy on yleisesti tunnustettu, mutta ei riittävän vakavasti otettu. Se on liiallinen kiire. Liika kiire ja aikataulupaineet tukkivat ideasuonet. Ellet pidä huolta siitä, että varaat aikatauluistasi tilaa vapaalle ajattelulle, pohdiskeluille, ihmettelyille, reflektoinneille, ideointikyvykkyytesi laskee radikaalisti. Liian moni sairastuu ideointikyvyttömyyteen, koska oma ajanhallinta reistailee, eikä ajattelulle varattavaa aikaa saada organisoitua.

Näin hoidat ideointikyvyttömyyttä:

1. Lopeta kilpailijoidesi stalkkaaminen ja kilpailu – luo oma tarinasi.

2. Käännä kanavaa tiedon haussa usein ja äkkivääriinkin suuntiin. Älä suostu vain passiiviseksi vastaanottajaksi – tee tiedonhausta seikkailu!

3. Pidä huoli aivojesi levosta, varaa joka viikko itsellesi vapaata aikaa ajatella.

4. Hakeudu idearikkaiden ihmisten seuraan ja anna ideavarantojesi täyttyä.

Kysy lisää

Kahdeksan miljoonaa suomalaista ilmastokriisissä ja kestävyysmurroksessa  

Mitä jos suomalaisia olisi kahdeksan miljoonaa vuonna 2050? Tätä olemme pohtineet Sitran rahoittamassa hankkeessa niin koko Suomen kuin kuntien talouden kasvun näkökulmasta. Yksi hankkeen tarkastelu-ulottuvuuksista on muuttoliikkeiden ja maahanmuuton suhde ilmastonmuutokseen sekä laajempaan kestävyyteen.

Lue lisää Kahdeksan miljoonaa suomalaista ilmastokriisissä ja kestävyysmurroksessa  

Kanadan maahanmuuttopolitiikka tukee väestönkasvua  

Kun Suomessa puhutaan Kanadan maahanmuuttomallista, annetaan usein kuva, että maa pisteyttäisi kaikki maahanmuuttajat. Näin ei kuitenkaan ole. Kanadan mallista voidaan ottaa silti oppia, esimerkiksi mahdollistamalla pysyvä oleskelulupa nykyistä helpommin työperusteisille maahanmuuttajille. Tärkeintä on kuitenkin lisätä yhteiskunnan vastaanottavuutta.

Lue lisää Kanadan maahanmuuttopolitiikka tukee väestönkasvua  
Yleiskatsaus

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia kerätäkseen tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.