Etusivu Ajankohtaista Blogi Vuorinen: Strategia puuttuu ja hyvin menee Vuorinen: Strategia puuttuu ja hyvin menee 16.12.2013 Nokialla ei ole strategiaa eikä toimitusjohtajaa joka sitä toteuttaisi. Siksi sillä menee paremmin kuin aikoihin. Ennen Nokialla oli hieno strateginen suunnitelma, joka vei sitä vauhdilla väärään suuntaan. Talvivaarallakin oli nerokas strategia. Harmi, että sade pilasi sen. Björn Wahlroos ei näe strategiaa kuten muut: Sampo-konserni pyrkii luomaan omistaja-arvoa. Arvoa luovat tehokkaat ja kannattavat liiketoiminnat ja sijoitukset tilanteissa, joissa tuottopotentiaalin arvioidaan korkeaksi ja riskit hallittaviksi. Visiot, missiot ja viisivuotissuunnitelmat loistavat poissaolollaan. Se, miten Sampo takoo rahaa, riippuu markkinoiden mahdollisuuksista ja uusista ideoista. Pitkien strategioiden mestari, sijoitusguru Warren Buffett, lyö useimmiten vertailuindeksinsä. Buffettiin luottamalla olisi tienannut 15 vuoden aikana vajaan 100 prosentin tuoton. Peesaamalla Nallea eli sijoittamalla Mandatumiin ja Sampoon, olisi tienannut samana ajanjaksona yli 600 prosenttia. Apple ei usko suunnitelmallisiin strategioihin. Kun Steven Jobsilta kysyttiin, millaisia markkinatutkimuksia teette, hän vastasi: tekikö Alexander Graham Bell markkinatutkimuksia kehitellessään puhelinta? Applen strategiatyön pääpaino ei ole toiminnan suunnittelussa, tehostamisessa ja ennustamisessa. Focus on uuden luomisessa. Menestyjiltä ei usein löydy strategiaa perinteisessä mielessä. Ne eivät työstä raportteja ja erehtymättömiä suunnitelmia. Strategiatyötä ne ovat tehneet yleensä ahkerammin ja monipuolisemmin kuin kilpailijansa. Voittajien strategia perustuu ennustamisen sijaan varautumiseen, suunnittelun sijaan kokeiluun ja kilpailija-analyysien sijaan oman osaamisen kehittämiseen. Strateginen johtaminen on työtä, joka mahdollistaa organisaation pitkän aikavälin menestyksen. Siihen voi kuulua toiminnan kehittämistä taylorismin hengessä, mutta se ei voi olla yksipuolista tehostamista ja näennäisen rationaalista suunnittelua tilanteissa, joissa markkinat, teknologia ja kuluttajan mieli muuttuvat vauhdilla. Usein yhden näkökulman ja kiveen hakattu strategia on nopein tie epäonnistumiseen. Kommunikaattori kehitettiin, iPhone luotiin. Lada tehtiin tarpeeseen, Porsche mielihaluun. Armeijaa ohjataan, Supercell ohjautuu. Menestystä ei voi pakottaa, menestyksen voi mahdollistaa. Strategia ei tuo onnea – siksi strategiatyötä tarvitaan enemmän kuin koskaan. Kolumni on julkaistu Kauppalehdessä 2.12.2013 Jaa hyvää Share to: facebook Share to: linkedin Share to: twitter
Kanadan menestysresepti: sanoja ja tekoja Blogi 27.6.2025 Laura Koivisto-Khazaal Kanadan menestyksekkäästä maahanmuuttopolitiikasta puhuttaessa pistesysteemi nousee usein keskiöön. Se on kuitenkin vain osa Kanadan maahanmuuttosysteemin työkalupakkia, eikä se toimisi ilman vastaanottavaa yhteiskuntaa. Kanadan onnistumisen avain onkin yhteiskunta, johon maahanmuuttaneen on mahdollista solahtaa omana itsenään, ja tuntea kuuluvuutta. Lue lisää Kanadan menestysresepti: sanoja ja tekoja
Mihin Tampere on menossa? Blogi 11.6.2025 Kirsi Siltanen Tampereen kaupunki laati keväällä 2025 yhdeksän muutosaluekorttia kaupungin tulevaisuuden kannalta keskeisistä, systeemisiä ratkaisuja vaativista muutosalueista. Tampereen muutosilmiöt heijastelevat kansallisia ja globaaleja ilmiöitä, mutta painottuvat kaupungin väestön, elinkeinorakenteen ja sijainnin myötä omaleimaisella tavalla. MDI oli mukana tukemassa muutosaluekorttien laadintaa. Lue lisää Mihin Tampere on menossa?
Miten kunnissa arvioidaan nykyisten valtuustojen onnistumista? Blogi 9.4.2025 Anna Vainio Nanna Nieminen Kunnan- ja aluevaltuustot ovat vaihtumassa, sillä tulevana sunnuntaina 13. huhtikuuta järjestetään samanaikaisesti kunta- ja aluevaalit. Uudet valtuustot aloittavat työnsä kesäkuussa. Ennen vaaleja on hyvä tarkastella, miten kuntien viranhaltijat ja luottamushenkilöt ovat arvioineet kuntiensa valtuustojen toimintaa päättymässä olevalla valtuustokaudella. Lue lisää Miten kunnissa arvioidaan nykyisten valtuustojen onnistumista?