Etusivu Ajankohtaista Blogi Blogi: Muuttuvatko liikkumistottumukset? Blogi: Muuttuvatko liikkumistottumukset? 30.9.2020 Petri Jalasto Kirjoittajan muut artikkelit Liikenteen ennustaminen on ollut kohtuullisen helppoa, ja siinä on myös onnistuttu useimmiten hyvin – myös tulevaisuuden ennustamisessa. Auton omistuksen yleistyminen varallisuuden kasvaessa, keskimääräiset matkamäärät eri tarkoituksissa sekä ajankäyttö liikenteeseen ovat olleet hyvin hallinnassa. Mutta entä nyt? Kuka uskaltaa sanoa, miten pandemia vaikuttaa pitemmällä tähtäimellä liikkumiseemme? Huomattava osa liikkumisestamme on päivittäin toistuvaa työmatkaliikennettä. Onko etätyö tullut jäädäkseen edes osittain? Merkitseekö se, että niissä töissä, joissa etätyö on mahdollista, jäädään pariksi päivää viikossa kotiin? Vältetäänkö ruuhkaa tekemällä aamulla muutama tunti töitä läppärin ääressä? Helpottuvatko näin isoimpien kaupunkien ruuhkat, jolloin yksi keskeisimmistä syistä suosia joukkoliikennettä poistuu? Joukkoliikenteen tulevaisuus näyttää pandemian pitkittyessä muutenkin synkältä. Joukkoliikenteen luonteeseen kuuluu, että ihmiset ovat lähekkäin toisiaan. Maskit toki antavat suojaa, mutta kilpailevassa liikennemuodossa ollaan sentään paljon paremmassa turvassa peltisen kuoren sisällä. Seuraus näkyy surullisina lukuina joukkoliikenteen matkustamäärissä. Joukkoliikenne on kokenut tänä vuonna kolauksen. Kuva: Marjo Alaviitala Osaltaan vähentyneet matkustamäärät johtuvat pyöräilyn merkittävästä lisääntymisestä, mikä on monessa mielessä varsin myönteinen asia. Pyöräily on lisääntynyt paitsi työ- ja opiskelumatkoilla myös viikonloppuisin. Mukava nähdä, kuinka isät ja äidit ovat lähteneet lapsien kanssa sunnuntaipyöräilemään. Lähimatkailu nostaa suosiotaan muutenkin. Liikenteen kehityksen suhteen olemme siis merkittävässä taitekohdassa. Voimme tietysti seurata ja tutkia, minne suunta on kääntymässä – ja niin pitääkin tehdä. Mutta eikö juuri nyt pitäisi ajopuun sijaan päättää selkeästi siitä, mitä haluamme tulevaisuuden liikenteeltä: mitkä ovat tavoitteet ja työnjako eri liikennemuotojen kesken kaupunkiliikenteessä, harvaan asutulla seudulla ja pitkämatkaisessa kaupunkien välisessä liikenteessä? joukkoliikenne liikenne liikkuminen Kysy lisää Petri Jalasto Neuvonantaja, liikennepolitiikka DI 040 552 9039 petri.jalasto@mdi.fi Jaa hyvää Share to: facebook Share to: linkedin Share to: twitter
Mitä meidän tulisi oppia 2010-luvun talouskehityksestä? Blogi 21.9.2023 Valtteri Laasonen Parhaillaan on käynnissä mittava ja kokonaisvaltainen muutos fossiilitaloudesta kohti uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämistä, kestävään tuotantoon ja kulutukseen perustuvaa biotaloutta.Laajemmin Euroopan unionin… Lue lisää Mitä meidän tulisi oppia 2010-luvun talouskehityksestä?
Suuret pienet kaupungit Blogi 12.9.2023 Henri Helve Timo Hämäläinen Valtion suunnitelma perustaa uusi yhteistyöallianssi suurien kaupunkien kesken kirvoitti keskustelun siitä, miten suuri kaupunki tulisi määritellä. Kaupunkien koon määrittely ei kuitenkaan ole yksioikoista eikä perustu ainoastaan asukaslukuun. Määrittelyssä on tärkeää ottaa huomioon myös paikallinen konteksti. Lue lisää Suuret pienet kaupungit
Blogi: Mitä tapahtui syntyvyydelle 2010-luvulla? Blogi 7.9.2023 Rasmus Aro Sodat, pandemiat, nälkävuodet ja suuret ikäluokat ovat aiheuttaneet muutoksia Suomen syntyvyydessä läpi historian. Mullistusten ajankohdat ovat osoitettavissa tilastojen pohjalta laadituissa kuvaajissa. Kuitenkin 2010-luvulta alkaen on tapahtunut jotain, mille ei ole annettavissa yksiselitteistä syytä. Syntyvyys on romahtanut ja yhtä vähän lapsia syntyi Suomessa viimeksi vuonna 1833. Lue lisää Blogi: Mitä tapahtui syntyvyydelle 2010-luvulla?