Etusivu Ajankohtaista Blogi Blogi: Muuttuvatko liikkumistottumukset? Blogi: Muuttuvatko liikkumistottumukset? 30.9.2020 Petri Jalasto Kirjoittajan muut artikkelit Liikenteen ennustaminen on ollut kohtuullisen helppoa, ja siinä on myös onnistuttu useimmiten hyvin – myös tulevaisuuden ennustamisessa. Auton omistuksen yleistyminen varallisuuden kasvaessa, keskimääräiset matkamäärät eri tarkoituksissa sekä ajankäyttö liikenteeseen ovat olleet hyvin hallinnassa. Mutta entä nyt? Kuka uskaltaa sanoa, miten pandemia vaikuttaa pitemmällä tähtäimellä liikkumiseemme? Huomattava osa liikkumisestamme on päivittäin toistuvaa työmatkaliikennettä. Onko etätyö tullut jäädäkseen edes osittain? Merkitseekö se, että niissä töissä, joissa etätyö on mahdollista, jäädään pariksi päivää viikossa kotiin? Vältetäänkö ruuhkaa tekemällä aamulla muutama tunti töitä läppärin ääressä? Helpottuvatko näin isoimpien kaupunkien ruuhkat, jolloin yksi keskeisimmistä syistä suosia joukkoliikennettä poistuu? Joukkoliikenteen tulevaisuus näyttää pandemian pitkittyessä muutenkin synkältä. Joukkoliikenteen luonteeseen kuuluu, että ihmiset ovat lähekkäin toisiaan. Maskit toki antavat suojaa, mutta kilpailevassa liikennemuodossa ollaan sentään paljon paremmassa turvassa peltisen kuoren sisällä. Seuraus näkyy surullisina lukuina joukkoliikenteen matkustamäärissä. Joukkoliikenne on kokenut tänä vuonna kolauksen. Kuva: Marjo Alaviitala Osaltaan vähentyneet matkustamäärät johtuvat pyöräilyn merkittävästä lisääntymisestä, mikä on monessa mielessä varsin myönteinen asia. Pyöräily on lisääntynyt paitsi työ- ja opiskelumatkoilla myös viikonloppuisin. Mukava nähdä, kuinka isät ja äidit ovat lähteneet lapsien kanssa sunnuntaipyöräilemään. Lähimatkailu nostaa suosiotaan muutenkin. Liikenteen kehityksen suhteen olemme siis merkittävässä taitekohdassa. Voimme tietysti seurata ja tutkia, minne suunta on kääntymässä – ja niin pitääkin tehdä. Mutta eikö juuri nyt pitäisi ajopuun sijaan päättää selkeästi siitä, mitä haluamme tulevaisuuden liikenteeltä: mitkä ovat tavoitteet ja työnjako eri liikennemuotojen kesken kaupunkiliikenteessä, harvaan asutulla seudulla ja pitkämatkaisessa kaupunkien välisessä liikenteessä? joukkoliikenne liikenne liikkuminen Kysy lisää Petri Jalasto Neuvonantaja, liikennepolitiikka DI 040 552 9039 petri.jalasto@mdi.fi Jaa hyvää Share to: facebook Share to: linkedin Share to: twitter
Kuntakortin ja EVP-indeksin tarjoamat tiedot täydentävät toisiaan Blogi 8.4.2024 Nanna Nieminen Ajantasaisen, päivittyvän ja kattavan tiedon merkitys ja tarve on kasvanut, ja tuntuu kasvavan edelleen kuntien toimintaympäristön muuttuessa nopeaan tahtiin ja kuntien kohdatessa isoja muutoksia. Miten suunnistaa muutoksen, tiedon, tietolähteiden ja tiedolla johtamisen työkalujen viidakossa? Lue lisää Kuntakortin ja EVP-indeksin tarjoamat tiedot täydentävät toisiaan
Blogi: Vanhemmaksi on vaikea tulla, jos naiset ja miehet asuvat eri puolilla maata Blogi 18.3.2024 Kirsi Siltanen Laura Väliniemi Rasmus Aro Isyys ei ole itsestäänselvyys, totesimme isyyttä koskevan blogisarjan ensimmäisessä osassa, jossa pohdiskelimme syntyvyyttä ja ennen kaikkea miesten tahatonta lapsettomuutta alueellisena ilmiönä. Maantieteellisen ilmiön isyydestä tekee ennen kaikkea nuorten aikuisten muuttoliike. Lue lisää Blogi: Vanhemmaksi on vaikea tulla, jos naiset ja miehet asuvat eri puolilla maata
Vierasblogi: Mitä alueenne kiikarissa näkyy? – Alueiden mahdollisuuksien tilat kehitystä suuntaamassa Blogi 14.3.2024 Oletko koskaan miettinyt, mistä kunnan, maakunnan tai muun alueen kehityksen kannalta tärkeät ideat tulevat ja mikä niiden muotoutumiseen vaikuttaa? Tiedämme, että alueille on jaettu aluekehittämisen pelilaudalla erilaiset pelimerkit. Toisilla on paremmat lähtökohdat ja toisilla on heikommat kortit, mutta tästäkin huolimatta pelin lopputulos voi yllättää. Näemmekö ja havaitsemmeko ympärillämme olevat mahdollisuudet eri tavoin ja mistä se johtuu? Lue lisää Vierasblogi: Mitä alueenne kiikarissa näkyy? – Alueiden mahdollisuuksien tilat kehitystä suuntaamassa