Etusivu Työelämään tutustumisjaksojen (TET-jaksot) toteutus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja saavutettavuus perusopetuksen aikana (TETTI-hanke) Työelämään tutustumisjaksojen (TET-jaksot) toteutus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja saavutettavuus perusopetuksen aikana (TETTI-hanke) Opetussuunnitelman mukaan peruskoulun ylimpien vuosiluokkien aikana oppilaille tulee järjestää työelämään tutustumisjaksoja eli TET-jaksoja koulutus- ja ammatinvalintojen perustaksi. Tutustumisjaksojen aikana oppilas työskentelee valitsemassaan tai hänelle määrätyssä työpaikassa aikuisen ohjauksessa. TET-jaksot koskettavat lähes jokaista yläkouluikäistä nuorta, mutta niiden toteutumisesta, seurannasta ja kokemuksista ei ole vielä tarpeeksi kattavasti tietoa. Hanke MDI Publicin, Nuorisotutkimusseuran ja Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen yhteishankkeessa tuotettiin tietoa peruskoulun työelämään tutustumisjaksojen potentiaalin paremmaksi hyödyntämiseksi osana perusopetuksen kehittämistä. Huomion kohteena olivat oppilaiden jatko-opintovalmius, työelämään kiinnittyminen, syrjäytymisen ehkäisy, taustaerojen tasoittaminen ja yhdenvertaisuus. Hankkeen tavoitteet olivat: kartoittaa TET-jaksojen toteutukseen liittyviä hallinnollisia malleja ja käytäntöjä kouluissa ja kunnissa sekä opettajien ja oppilaanohjaajien näkemyksiä niiden toimivuudesta ja kehittämistarpeistakartoittaa työnantajien ja elinkeinoelämän sekä muiden TET-jaksojen kehittämisen kannalta tarpeellisten sidosryhmien näkemyksiä yhteistyöstä ja kehittämistarpeista niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla Aineisto TET-jaksojen aikaisempi tutkimus on ollut vähäistä. Tästä johtuen hankkeessa kerättiin aineistoa hyvin monipuolisesti, erilaisin menetelmin ja eri kohderyhmiltä. Tutkimus oli valtakunnallinen ja aineistoa kerättiin eri puolilta maata, isoilta ja pieniltä paikkakunnilta. Alueellisuus oli tärkeässä roolissa tutkimuksessa, koska yhtenä tarkasteltavana kokonaisuutena olivat tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät asiat. Laadullista aineistoa kerättiin haastatteluilla ja kahdella eri kyselyllä. Haastattelujen ja kyselyiden kohderyhmänä olivat rehtorit, opot, koulujen muut työntekijät sekä työnantajapuolen edustajat. Lisäksi tutkimuksessa kerättiin materiaalia nuorilta itseltään. Tulokset Tutkimuksen loppuseminaari järjestettiin 7.4.2022.Tutkimusraportti: Työelämään tutustumisjaksojen toteutus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja saavutettavuus perusopetuksen aikana Materiaalit TETTI loppuseminaarikalvot (pdf)Lataa pdf Blogi: Suunnitelmallisuudella lisää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta TET-jaksoihin (7.4.2022)Blogi: Työelämään tutustumisjaksot koskettavat kokonaisia ikäluokkia – tietoa toteutuksesta, seurannasta ja kokemuksista tarvitaan (18.10.2021) TETTI-hankkeen tuloksista on koottu nuorille suunnattu video, jonka tarkoituksena on kertoa tutkimuksen keskeisistä tuloksista yläkouluikäisille nuorille, joilla TET-jakso on ajankohtainen. Lataa video: TETTI-hankkeen-tuloksiaLataa mp4 Tutkimusryhmä Hankkeen johtajana toimi MDI:n johtava asiantuntija Mikko Valtakari. MDI:n kumppaneina toimivat Nuorisotutkimusseura ry sekä Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus. Hanke on osa valtioneuvoston päätöksentekoa tukevaa selvitys- ja tutkimussuunnitelmaa, ja se kytkeytyy teemaan 8. Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi. Hanke on käynnissä 3/2021-3/2022. Lue lisää myös VN TEASin sivuilta. Yhteyshenkilöt Mikko Valtakari, MDIMinna Mayer, MDISinikka Aapola-Kari, NuorisotutkimusseuraMila Hakanen, Otus