Seinäjoki ROASTED -strategiasparraus

mdi_sjkroasted3_160315_1742_2745

Tilaaja: Seinäjoen kaupunki
Aikataulu:
syyskuu 2015 – huhtikuu 2016
Tiimi:
Janne Antikainen, Tytti Isokangas, Eero Holstila, Anssi Kumpula ja Marjo Alaviitala

Tapauskuvaus
MDI toteutti Seinäjoen kaupungille Seinäjoki ROASTED -sparrausprosessin, jonka tavoitteena oli avata ajattelua uudelle strategia- ja valtuustokaudelle sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelyvastuun siirtyessä maakunnille.

Muutosta haettiin yhdessä ja avoimesti – Seinäjoki ROASTED haastoi kaupungin johdon, päättäjät, asukkaat, yritykset ja yhdistykset rakentamaan tulevaisuuden Seinäjokea. Kaupunki ei pelännyt kritiikkiä, vaan sitä nimenomaan haettiin. Projekti koostui asiantuntijoiden blogikirjoituksista, keskustelutilaisuuksista ja työpajoista sekä asukkaiden antamasta palautteesta. Tuloksia käytetään Seinäjoen strategiatyössä.

Toimenpiteet
Prosessin kulmakivenä toimi kuuden blogikirjoituksen sarja, jossa kirjoittajina olivat MDI:n aluekehittämisen asiantuntijat, jotka haastoivat kaupunkia eri aiheista. Linkit blogeihin löytyvät alempaa. Lisäksi järjestettiin kolme työpajaa: avausseminaari Rytmikorjaamolla, ajatuspaja Seinäjoen valtuustosalissa ja osallistava kaupunkilaisten ilta Seinäjoen kaupunginteatterilla.

prosessikuvaus

Seinäjoen kaupungin strategiatyön tueksi toteutetun ROASTED-hiillostusprosessin kulku.

Tulokset
Työn tuloksena syntyi koko roasted-prosessin eväät yhteen kokoava pamflettijulkaisu 8 kuumaa hiiltä kaupungin elinvoiman sytyttämiseksi.

Tilaajan palaute työstä
”Seinäjoella on mennyt pitkään hyvin ja olemme itsekin hypettäneet kasvuamme. Nyt halusimme irti mukavuusalueelta ja halusimme tulla ”roustatuksi”. Onnistuimme tärkeimmässä ja pääsimme irti strategiaslangista ja puhuimme asioista niiden oikeilla nimillä. Saimme tilattua kritiikkiä, mutta olisimme ottaneet sitä enemmänkin. Meitä kohtaan oltiin joskus vähän liian kilttejä. MDI eli roustauksessa täysillä mukana ja toi asiantuntijaverkostonsa peliin. Aikataulut pitivät hyvin. Oli virkistävää lähteä kriittisestä näkökulmasta. Pääsimme näin nopeammin kaikkea puhuttaviin asioihin. Strategiaa voi tehdä eri tavoilla, ja toisin toimimista voi suositella kaikille.”

– Erkki Välimäki, kehittämisjohtaja, Seinäjoen kaupunki

Materiaalit

seinajokiroasted_pamfletti_kansi

Lataa pamfletti tästä.

ROASTED-blogit:

Jenni Airaksinen: Mistä kunta voi luopua, minkä jättää taakse?
Timo Hämäläinen: Aktivismi vaihtoehtojen tuojana – onko Seinäjoki valmis?
Timo Aro: Riittääkö Seinäjoelle virtaa jatkossa?
Osmo Soininvaara: Seinäjoen ihme
Tero Vuorinen: Loppuu se pipertäminen – miten kaupunki voi olla oikeasti yritysystävällinen?
Tytti Isokangas: Koppavan komiasta kivaksi ja hauskaksi kaupungiksi

Kuvagalleria

Kuvat: Anssi Kumpula / MDI
Kuvien käyttöehdot